Detta arbete ger en översiktlig sammanställning av principer för intervention vid kognitiv dysfunktion till följd av förvärvad hjärnskada.
Med kognitiv dysfunktion menas huvudsakligen svårigheter att:
- välja och använda effektiva strategier för att organisera och strukturera inkommande information
- förutse och bedöma riktigheten i aktivitetsutförandet
- plocka fram tidigare lagrad kunskap när så behövs
- flexibelt applicera kunskap och färdigheter till en variation av situationer
Vilken typ av kognitiv dysfunktion patienten drabbas av är främst beroende på skadans storlek och var i hjärnan skadan är belägen. Till följd av ökad kunskap om hur olika kognitiva funktioner är representerade i hjärnan och förståelse för sambandet mellan hjärnan och beteende, har kunskapen om det mänskliga lärandet och därigenom grunden för behandling av kognitiv dysfunktion ökat.
I denna uppsats går jag bland annat igenom:
- Behandling genom samtal och aktivitet
- Grundläggande principer för intervention
- Specifika interventionsprogram
- Den kvadrofoniska ansatsen
- Den kognitiva återträningsansatsen
- Den mångkontextuella ansatsen
- Den neurofunktionella ansatsen
- Affolter-ansatsen
Denna uppsats tillkom inom kursen Aktivitetsvetenskap våren 2008 som jag gick inom ramen för Mastersprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap. Uppsatsen hittar ni här:
Intervention.kognitiv.dysfunktion.2008.pdf
Om ni bara vill läsa om ansatserna väljer ni denna länk istället: