Detta arbete ger en översiktlig sammanställning av generella principer för intervention vid kognitiv dysfunktion till följd av förvärvad hjärnskada. I denna uppsats lär ni er bl a mer om följande rehabiliterings-ansatser: kvadrofoniska, kognitiva återtränande, mångkontextuella, neurofunktionella och Affolters ansats.

Detta arbete ger en översiktlig sammanställning av principer för intervention vid kognitiv dysfunktion till följd av förvärvad hjärnskada.

Med kognitiv dysfunktion menas huvudsakligen svårigheter att:

  • välja och använda effektiva strategier för att organisera och strukturera inkommande information
  • förutse och bedöma riktigheten i aktivitetsutförandet
  • plocka fram tidigare lagrad kunskap när så behövs
  • flexibelt applicera kunskap och färdigheter till en variation av situationer

Vilken typ av kognitiv dysfunktion patienten drabbas av är främst beroende på skadans storlek och var i hjärnan skadan är belägen. Till följd av ökad kunskap om hur olika kognitiva funktioner är representerade i hjärnan och förståelse för sambandet mellan hjärnan och beteende, har kunskapen om det mänskliga lärandet och därigenom grunden för behandling av kognitiv dysfunktion ökat.

I denna uppsats går jag bland annat igenom:

  • Behandling genom samtal och aktivitet
  • Grundläggande principer för intervention
  • Specifika interventionsprogram
    • Den kvadrofoniska ansatsen
    • Den kognitiva återträningsansatsen
    • Den mångkontextuella ansatsen
    • Den neurofunktionella ansatsen
    • Affolter-ansatsen

Denna uppsats tillkom inom kursen Aktivitetsvetenskap våren 2008 som jag gick inom ramen för Mastersprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap. Uppsatsen hittar ni här:

Intervention.kognitiv.dysfunktion.2008.pdf

Om ni bara vill läsa om ansatserna väljer ni denna länk istället:

Rehabiliteringaansatser.kognitiv.dysfunktion.pdf